submenu

Hoe de scholen voor sfeer zorgen in coronatijden - 03/03/2021

Altijd op zoek naar verbinding

Heel veel schoolactiviteiten binnen en buiten de schoolpoorten kunnen door corona niet doorgaan, en dat is niet leuk. Toch vinden de scholen originele manieren om de sfeer erin te houden en de contacten tussen leerlingen, leerkrachten en ouders te onderhouden.

Geluksmomentjes inbouwen
GO! Inclusiecampus

De GO! Inclusiecampus Wemmel bestaat uit de scholen De Eekhoorn en Kameleon. Het is niet toevallig dat daar aan het begin van het schooljaar voor een jaarthema werd gekozen dat de leerlingen gelukkig moet maken. ‘Geluksvogels is een thema waarvoor we inspiratie haalden uit het boek Geluk voor kinderen van geluksambassadeur en auteur Leo Bormans’, legt GOK-coördinator Ellen De Decker uit. ‘De Geluksvogels vormen dit jaar de rode draad door alle vakgebieden. Zo zorgen de leerlingen er tijdens de les WO bijvoorbeeld voor dat de vogeltjes buiten eten krijgen. De vogelhuisjes maken we dan weer tijdens de lessen STEAM.’ Erg dankbaar om de verbondenheid en samenhorigheid ook tijdens corona te waarborgen, zijn ook de muzische activiteiten. ‘Leerkrachten en leerlingen toveren pareltjes uit hun hoed met aandacht voor alle domeinen en aspecten van de muzische vorming, en het team zorgde ook voor technologische hoogstandjes om kleine en grote geluksmomenten maximaal te kunnen delen. Dankzij de digisprong die onze school maakte willen we in juni ook komen tot een digitaal schoolspektakel.’

Inzamelactie voor wie het moeilijk heeft
Sint-Jozefsschool

Een verbindende actie waar de Sint-Jozefsschool met plezier aan terugdenkt, is een inzameling voor een goed doel. ‘Het begon allemaal met een oproep van gemeenschapscentrum en cohousingproject vzw De Okelaar in Wolvertem’, legt directrice Karien Roels uit. ‘In plaats van een adventskalender waarbij je pakjes open doet, maakten zij een adventsdoos waarin je elke dag een pakje droge voeding of hygiënisch materiaal stopte voor een organisatie in Brussel die op verschillende plaatsen daklozen en vluchtelingen opvangt in coronatijd. Wij waren daar eerst onder de leerkrachten mee gestart, maar hebben de actie uitgebreid naar de kinderen. Tijdens hun gezamenlijke ‘bubbelspel’ was een van de opdrachten dat ze spulletjes mochten meebrengen voor mensen die het heel moeilijk hebben. Zo haalden we mede dankzij de ouders twee volle auto’s bij elkaar. De reacties van de vrijwilligers van De Okelaar en de opvangorganisatie waren heel hartelijk. De kleutertjes van de derde kleuterklas hebben ook nog kaartjes gemaakt voor de oma’s en opa’s van woonzorgcentrum Hestia. Zo kregen we als school in deze koude en donkere coronatijden toch nog een warm gevoel.’

Muziek en carnaval
GBS De Wondertuin

De Nederlandstalige gemeentelijke basisschool De Wondertuin houdt de sfeer er onder meer in door muziek te spelen in de speeltijd. Beleidsmedewerker Sofie Smedts: ‘Dat doen we op maandag en vrijdag. De kinderen vinden het extra leuk doordat ze die muziekjes zelf mogen kiezen.’ Ook andere culturele activiteiten zijn niet helemaal uitgesloten. ‘Buitenschoolse activiteiten kunnen niet, maar dankzij een extra inspanning van de Zandloper kunnen films of workshops waarvoor we normaal naar het gemeenschapscentrum trekken nu op school plaatsvinden.’ Daarnaast blijft feesten belangrijk. In de week voor de krokusvakantie stonden alle dagen in het teken van de carnavalsweek (zie foto). Fellekleurendag, gekkeharendag, foutekledingdag. Elke dag mochten de leerlingen in een ander thema naar school komen. Later zal ook het Oudercomité GBS Kring een kinderfeest organiseren, vlak voor de paasvakantie. Smedts: ‘Hoe we dat aanpakken, blijft nog een verrassing, maar zo hebben de kinderen toch iets om naar uit te kijken.’

Steun aan de Residentie
Franstalige GBS Wemmel (afdeling: lagere school)

Directrice Laetitia Timmermans probeert zo veel mogelijk activiteiten te behouden door ze op een andere manier te organiseren. ‘We zorgen regelmatig voor een feestelijk moment om te ontspannen en de sfeer erin te houden. Verjaardagen, Halloween, carnaval, Lichtmis (zie foto) … dat vieren we allemaal in de klasbubbels. Door de lockdown heeft onze school ook stappen gezet wat betreft digitalisering. Zo hebben we voor het eerst oudercontacten georganiseerd via videoconferenties.’ Maar de leerlingen denken ook aan de buitenwereld. ‘Tijdens de eerste lockdown heeft de lagere school samen met de kleuterschool meer dan tweehonderd gebakjes gemaakt voor de bewoners van Residentie Geurts. En in de herfst hebben de kinderen van de lagere school in de aanloop naar Halloween verkleed en al zingend rond de Residentie gelopen. Daarna stuurden de leerlingen ook nog brieven en tekeningen naar de bewoners om hen te laten weten dat ze niet vergeten werden.’

Babbels aan de schoolpoorten
Franstalige GBS Wemmel (afdeling: kleuters)

De gemeentelijke Franstalige basisschool heeft twee afdelingen. ‘In de kleuterschool zijn de banden tussen leerkrachten en ouders nooit doorgeknipt’, benadrukt directrice Valérie De Winne. ‘Omdat ouders door de veiligheidsmaatregelen niet meer in de gebouwen mogen komen, vatten de leerkrachten nu post aan de ingang van onze school. Zo kunnen ouders en leerkrachten ’s ochtends of ’s avonds op een veilige manier praten als er iets moet worden gezegd. Daarnaast nemen de leerkrachten nu meer foto’s van de activiteiten in de klas, die ze delen met de ouders. We doen af en toe ook iets voor de oudere mensen uit Residentie Geurts. Zo hebben de kinderen bijvoorbeeld zelf cadeautjes geknutseld die met Kerstmis aan alle bewoners werden bezorgd, en de kleuters zongen met hun kerstmuts op liedjes voor de bewoners. Dat zorgde bij jong en oud voor veel emoties.’

 

 

Tekst: Michaël Bellon
Uit: zandloper maart 2021