submenu

Heropening van de scholen in coronatijden - 26/05/2020

Meest complexe eerste schooldag ooit

Sinds vrijdag 15 mei zijn de lagere scholen opnieuw open voor de leerlingen van het eerste, tweede en zesde leerjaar. De zandloperkrant ging die eerste schooldag poolshoogte nemen in de Sint-Jozefsschool, in de Franstalige gemeenteschool in Wemmel en in GBS Relegem.

Een situatie die er bij het verschijnen van deze zandloperkrant misschien al anders uitziet. In deze coronatijden is immers niets zeker.

Door de versoepeling van de coronamaatregelen, startten de scholen op 15 mei gedeeltelijk op. De kinderen uit het eerste, tweede en zesde leerjaar gaan opnieuw naar school. Elke school hanteert een eigen aanpak. Dat komt onder meer door het aantal beschikbare klaslokalen, de grootte ervan, het aantal beschikbare leerkrachten en de ruimte om gescheiden doorgangen te kunnen voorzien. De getroffen maatregelen zijn enorm. Wasbakken op de speelplaatsen, afgebakende zones op de speelplaats, andere in- en uitgangen, afzonderlijke uren voor de speeltijden ... Eén verzuchting weerklinkt in zowat elke school: de eerste schooldag is nooit eerder zo complex geweest.

Lange rijen gekleurde bloempotjes die met tape aan mekaar zijn geplakt, tonen de kinderen in de Sint-Jozefsschool de weg van aan de schoolpoort naar hun zone en klaslokaal. Blauw voor het eerste leerjaar, roze voor het tweede leerjaar en geel voor het zesde leerjaar. ‘En als de kleuters en de andere klassen van de lagere school terugkomen, moeten zij de stippellijnen volgen’, zegt directrice Karien Roels. ‘De heropening gebeurde via een try-out met het zesde leerjaar op vrijdag 15 mei. Vanaf maandag  18 mei komen daar het eerste en tweede leerjaar bij.’ De leerlingen zijn verdeeld in klasbubbels volgens de beschikbare ruimte en het aantal klaslokalen. ‘Zo hebben we nu in totaal 16 klasbubbels en 3 bubbels voor de opvang. De kinderen gaan ook maar twee dagen naar school. Afhankelijk per klasbubbel is dat op maandag en donderdag, of op dinsdag en vrijdag. Aangezien de klasgroepen gesplitst zijn, hebben we immers veel meer leerkrachten nodig.’

Speelzones

De Sint-Jozefsschool probeert het de kinderen zo aangenaam mogelijk te maken. ‘Op het schooldomein zijn  12 speelzones die met honderden meters lint zijn afgebakend’, vervolgt  de directrice. Je hebt zones voor crea, chill, dans, een hindernissenparcours, een labyrint, een bouwzone met paletten, een bouwzone voor kampen, een hoepelspel, werpspelen, noem maar op. Het lijkt een schoolfeest, maar dat is het natuurlijk niet. Er gingen slapeloze nachten aan vooraf. Ik heb samen met mijn vriendin 400 mondmaskers gestikt. Leerkrachten en vrijwilligers doen er alles aan om de heropstart in goede banen te leiden, maar het is heel complex. Een volledige heropening  voor de 420 kleuters en leerlingen onder dezelfde voorwaarden is niet mogelijk. Daarvoor hebben we te  weinig plaats en zijn we met te weinig leerkrachten.’

Eenzelfde verhaal horen we in de Franstalige gemeenteschool in Wemmel, waar 730 kleuters en leerlingen school lopen. ‘Wij kiezen ervoor dat elk kind les krijgt van zijn of haar eigen klastitularis’, legt directrice Valerie De Winne uit. ‘We starten op maandag 18 mei, omdat dit voor ons het meest praktische is. Elke klas van het eerste, tweede en zesde leerjaar – goed voor in totaal 237 leerlingen - wordt opgesplitst in twee klassen. Die krijgen elk twee volle dagen les. Bijna alle klaslokalen zijn benut, omdat we ook voor de opvang extra lokalen nodig hebben. Er zijn maximum 10 kinderen per lokaal. Een hele puzzel.’

In de gemeentelijke basisschool in Relegem zijn zelfs de containerklassen in gebruik genomen om voldoende ruimte te hebben. ‘Het zesde leerjaar deed een try-out op vrijdag 15 mei. Daarna hebben we voor het eerste, tweede en zesde leerjaar elk twee halve dagen per week voorzien’, zegt  Kristina Kesteloot van het secretariaat.  ‘De leerlingen starten telkens op een ander tijdstip. Woensdag is er geen school. Voor het derde, vierde en vijfde leerjaar blijft afstandsleren in voege en de kleuters krijgen van de juf taakjes via internet. Zowat alle klaslokalen zijn ingenomen. Veel meer kunnen we niet aan, want dan botsen we  op de limiet van het aantal leerkrachten en klaslokalen.’  Bij heel wat ouders is er nog pleinvrees om hun kroost naar school te sturen. Kesteloot: ‘In het eerste en tweede leerjaar gaf 30 % van de ouders aan dat hun kind niet naar school komt. Dat cijfer zal mogelijk zakken. We proberen iedereen gerust te stellen: alle mogelijke maatregelen zijn genomen.’

 

Tekst: Joris Herpol
Foto: © Joris Herpol
Uit: zandloper juni 2020