submenu

Kraainem, Sint-Genesius-Rode en Wemmel in GaultMillau-gids - 26/11/2019

Erkenning voor hard werken

In de faciliteitengemeenten zijn er vier restaurants die een notering hebben gekregen in de GaultMillau-gids. Dôme uit Sint-Genesius-Rode is de enige nieuwkomer. ‘Zelf maakten we amper publiciteit. Dit is een mooi cadeau’, zegt chef Julien Van Den Nest.

Klanten van overal  

Drie faciliteitengemeenten hebben op hun grondgebied een restaurant dat is opgenomen in de jongste editie van de GaultMillau-gids. De hoogste notering is er voor Le Gril Aux Herbes d’Evan in Wemmel, dat met 16 op 20 even hoog scoort als de voorbije jaren. Chef Evan Triantopoulos is tevreden met dat resultaat. ‘We hebben al enkele jaren dezelfde score en we kunnen ons daar zeker in vinden’, zegt Evan Triantopoulos. ‘Een goede score in een restaurantgids is een erkenning en betekent dat men ons niet over het hoofd ziet. Het plaatst je restaurant in een vitrine, want mensen raadplegen echt wel de belangrijkste gidsen als ze op zoek zijn naar een restaurant. Het zorgt ervoor dat we klanten van overal over de vloer krijgen. Niet alleen uit Wemmel, maar ook bijvoorbeeld uit Ukkel en Sint-Genesius- Rode en uit grotere steden zoals Aalst en Gent. Natuurlijk is niet elke middag en avond iedere tafel bezet, maar de bezoekersfrequentie is goed. Na 33 jaar zijn we een vaste waarde geworden. Onze klanten vinden het hier aangenaam. Het lukt om ons restaurant winstgevend te houden, maar makkelijk is het niet. Het is hard werken en het is niet elke dag lachen en plezier maken, maar ik doe het nog altijd graag. Aan stoppen denk ik zeker nog niet.’ 

‘Een goede score plaatst je restaurant in een vitrine. Het zorgt ervoor dat we klanten van overal over de vloer krijgen’ 

Elk jaar een hogere score  

Wie ook niet aan stoppen denkt, is Maxime Colin van het gelijknamige restaurant midden in het park van Kasteel Jourdain in Kraainem. Op drie jaar tijd is hij erin geslaagd om de recensenten van GaultMillau van hun sokken te blazen. ‘We blijven erop vooruitgaan. In ons eerste jaar behaalden we 14 op 20, nadien stegen we naar 14,5 en nu behalen we 15 op 20. Dat betekent dat we op een zeker niveau zitten’, zegt Maxime Colin. ‘Uiteraard doen we onze job om onze klanten gelukkig te maken. Het zijn zij die ons betalen om hier te komen eten. Maar een goede score in een restaurantgids verhoogt de populariteit en zorgt voor bekendheid in heel het land en zelfs daarbuiten. Het helpt ook bij het aantrekken van personeel. Voor een restauranthouder is het altijd moeilijk om voldoende mensen te vinden. Ook voor het team is een goed resultaat in een gids van belang. Wie bij ons werkt, heeft niet de gemakkelijkste uren en klopt vaak lange dagen. Als GaultMillau ons dan beloont met een 15 op 20, geeft dat een bevredigend gevoel. Zie het als een soort van rapport dat aangeeft dat je goed bezig bent.’ Als zaakvoerder is Colin niet alleen bezig met lekker eten maken en goede recensies behalen. Hij moet er ook voor zorgen dat het financiële plaatje klopt. ‘Het restaurant is winstgevend, al moeten we er hard voor werken. Er zijn sectoren waar je meer verdient voor minder werk, maar de liefde voor het vak primeert. Elk jaar neemt het aantal klanten toe. Dat betekent ook dat je extra personeel moet aanwerven. Momenteel zijn we met zeven, en die werken uiteraard niet gratis. Het grootste probleem is dat er geen regelmaat zit in het aantal klanten. Soms is er geen tafeltje meer vrij, terwijl er ook kalme momenten zijn. Maar je moet je personeel wel blijven betalen. De prijzen verhogen is geen optie, want er is veel concurrentie in Brussel en de Rand. Als je te hoog gaat, gaan de mensen elders eten.’ 

Elke dag open  

Sint-Genesius-Rode heeft met Chez Eddy (13 op 20) en nieuwkomer Dôme (12 op 20) twee GaultMillau-restaurants. ‘Een correcte score waar we blij mee zijn. Zeker voor een brasseriekeuken als de onze is dat een hoge notering’, zegt Alain Claeys, dagelijks verantwoordelijke van Chez Eddy. ‘Toch staan we niet stil bij zo’n notering in een gids. We doen elke dag ons best en we zijn er met heel de ploeg in geslaagd om het restaurant te doen draaien. Voor de overname in 2014 zijn hier verschillende faillissementen geweest. Bij ons was het van de eerste dag een succes. Een van onze troeven  is dat de zaak elke dag open is. Mensen staan nooit voor een gesloten deur. Om dat bol te werken, hebben we achttien mensen voltijds in dienst. Die loonlasten wegen op het budget. Zes maanden per jaar zijn onze cijfers negatief. In de zomer, als er meer volk buiten komt, maken we dat goed. Veel kunnen we aan die situatie niet veranderen. We kunnen toch moeilijk vier of vijf personeelsleden tijdens de winter op straat zetten. Het blijft moeilijk om hier, op de rand van de taalgrens, voldoende zaalpersoneel te vinden dat het Nederlands beheerst. In de zaal ben ik de enige die perfect tweetalig is, al doen de anderen hun best om Nederlands te spreken. De klanten waarderen hun moeite.’ 

Bekendheid verhogen  

Veel minder bekend dan Chez Eddy is het nieuwe restaurant Dôme langs de Waterloosesteenweg dat in november 2018 de deuren opende. ‘Het was een aangename verrassing om te vernemen dat we meteen een score in de GaultMillau-gids hebben behaald. Het voorbije jaar hebben we nog niet zo veel publiciteit gevoerd. Daar moeten we meer werk van maken om onze bekendheid te verhogen. In die optiek is de vermelding in de gids een mooi cadeau. Meer mensen zullen ons leren kennen’, zegt chef Julien Van Den Neste. ‘Sommige dagen kan het kalm zijn, zoals nu tijdens de herfst. Op andere dagen is het drukker. We maken ons geen zorgen, zulke zaken vragen tijd. Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend om meteen winstgevend te zijn, maar we blijven hard werken. Hier werken zeven mensen. Daarnaast doen we ook een beroep op jobstudenten. We doen alles volledig volgens het boekje, al maakt dat het er natuurlijk niet makkelijker op.’ 

Tekst: Jelle Schepers 
Foto: © Tine De Wilde 
Uit: zandloper december 2019 - januari 2020